elledanielle

Alla inlägg under februari 2014

Av Danielle - 21 februari 2014 23:43

Äntligen fick jag träffa den här fantastiska tjejen! Det var verkligen alldeles för länge sen vi sågs, flera månader sedan. Men jag tycker att det är så underbart när det känns som att det var igår som man sågs fast att det egentligen har gått alldeles alldeles för lång tid! Riktigt härlig vänskap, så underbart <3

Av Danielle - 21 februari 2014 21:46

Satt och kollade på hockeyn på storbildsskärm i skolan. Så spännande! Är så jäkla glad för Sveriges skull!! OS-final - here we come!

Av Danielle - 20 februari 2014 12:14

Måste plugga, måste verkligen plugga... Så himla svårt när OS är i full gång bara! Tur att man är tjej och kan multitaska sådana här dagar ;)

Av Danielle - 20 februari 2014 11:06

Men nej tack till snö nu när våren var på ingång...

Av Danielle - 19 februari 2014 14:01

Är så lycklig över att dagarna börjar bli allt ljusare nu! Det är så mycket lättare att gå upp ur sängen och också mycket härligare att vara utomhus tycker jag.

Igår kväll var det dags för skridskoskoleavslutning med mina små. Det är så fantastiskt kul att se barn och ungdomar utvecklas! Att se så stor skillnad på deras åkning under första lektionen och igår, under sista lektionen gjorde mig så lycklig och stolt. Jag har lyckats med det absolut viktigaste; att sprida glädje på isen! Det ska vara kul att åka skridskor, för har man kul så finner man motivation och kommer att släppa loss och våga mer och därmed också utvecklas. Jag som huvudtränare, tillsammans med mina hjälptränare fick även otroligt mycket beröm av föräldrar för det engagemang som funnits på isen och de var så fascinerade över att deras barn lärt sig att åka så bra på bara några veckor. Tusen tack till alla involverade!

Av Danielle - 18 februari 2014 21:41

Idag har jag suttit hemma och skrivit (läs: försökt skriva mitt i allt borrande och byggande som skett utanför) och mitt på dagen blev längtan efter solen för stor så jag bestämde mig för att gå ut en stund. Kände att jag hade mycket energi som ville komma ut! Började med en PW och provade efter ca 1 km även på att jogga lätt. Har haft problem med knät en längre tid vilket har gjort att jag inte har kunnat springa i mer än 10 min åt gången men idag lyckades jag springa i hela 20 min! Blev så glad!! Hoppas att det äntligen är på väg åt rätt håll, är verkligen så trött på att känna mig invalido i knät och inte kunna träna precis så som jag vill.

Det blev en runda på 5,8 km varav jag började första km med en PW, sprang sedan under ca 2,5 km och avslutade med gång i lugnare tempo de sista 1,5 km. Härligt!

Av Danielle - 18 februari 2014 11:44

Det är mycket diskussioner om vad för fett man ska tillaga sin mat i. Olivolja, rapsolja, smör, margarin och kokosolja är exempel på olika fetter som jag vet att många lagar maten i.


Jag vill dela med mig av hur jag brukar resonera kring denna fråga. Alla gör precis som de själva vill men jag hoppas samtidigt att det här blir en tankeställare för några av er.


Kokosolja är enligt mig och många andra kostmedvetna personer det absolut bästa alternativet att tillaga sin mat i. MEN när jag säger kokosolja menar jag inte kokosfett som säljs i matvarubutiker och som har formen av ett smör(/margarin)paket. Utan jag syftar på kokosolja i glasburk som säljs på hälsokosten (börjar även komma till en del matvarubutiker). Kokosolja är det fett som vid upphettning minst omvandlas till onyttiga (och rent av skadliga) transfetter (= skapas när flytande växtoljor härdas). Kokosolja är även bra att äta kallt, en sked om dagen är bra för magen/huden. Har man extremt torr hud är det enligt mig också den bästa krämen (utan tillsatser)!


Smör är det alternativ som jag föredrar efter kokosfett. Riktigt smör ska det vara! Det ger en god smak på maten och även då jag är laktosintolerant föredrar jag att laga min mat i smör före olja. "Bregott" är exempel på smör.


Olivolja är enligt mig inte alls bra att upphetta. Jag tänker på pommes frites eller liknande onyttig mat när jag tänker på att maten är tillagad i olivolja. Därmed inte sagt att det är en dålig olja, tvärtom! Olivolja är en super nyttig olja, men så länge den är KALL. Istället för färdig salladsdressing häller jag på olivolja, pressar citron över och saltar och pepprar min sallad. Det är både gott och nyttigt! Men som sagt, du vill inte laga din goda och nyttiga mat i olivolja och därmed förvandla den till onyttig.


Rapsolja är nog den typen av olja som det råder flest delade meningar om. Personligen tillagar jag inte min mat i rapsolja eftersom jag även här tänker på pommes frites och jag anser att både kokosolja och smör är betydligt bättre alternativ att tillaga sin mat i. Finns det endast olivolja och rapsolja att välja mellan så skulle jag dock gå för rapsoljan.


Margarin är det absolut sämsta fettet för precis allt! Det förekommer att den palmolja som transporteras med margarin som ändamål, transporteras i samma tanker som vid transport av lösningsmedel vilket lett till att man hittat spår av bensinmolekyler. "Lätta" är exempel på margarin. "Dessa fetter innehåller i sin naturliga form, olika former av växteroler, antioxidanter och karotenoider. Dessa förstörs vid den kemiska behandlingen som fettet genomgår när det anländer till fabriken. Då samtliga av fettets naturliga egenskaper har reducerats kan fettmassan ges ny smak, färg och lukt genom att tillsätta konstgjorda aromer, smakämnen och färgämnen vilket tillsammans skapar en perfekt smörimitation som lätt går att förväxlas med den naturliga produkten." Stycket är lånat från http://www.matfusket.com/kost/margarintillverkning/  


Om jag så får önska en sak så vore det att varje hushåll slutar använda margarin helt och hållet och övergår till att tillaga maten i kokosolja eller smör och använda massor av kall extra virgin olivolja på t.ex salladen - och återigen, ni gör precis som ni vill! Men tänk på er kroppar, vi ser tyvärr inte hur vår kroppar påverkas invändigt av allt som vi stoppar i oss

 

Exempel på bra kokosolja - denna är från märket Holistic

 

 

Använd helst "Extra Virgin Olivolja" (då innehåller den 100 % olivolja)

Av Danielle - 17 februari 2014 22:28

När jag var yngre ville jag alltid prova på att köra isdans. Det inträffade aldrig (jag berättade visst inte för någon om min önskan) och det kommer nog troligtvis aldrig att hända nu heller men jag kan inte låta bli att verkligen njuta av att se dessa duktiga par glida så fantastiskt vackert på isen! Vilken precision, så otroligt duktiga är dem.

Alla tre åkar-paren var otroligt duktiga! De hade fantastiska program och grym koreografi.

Presentation


Danielle, 28 år, Stockholm.
Är inne på mitt tredje och sista år på tränarprogrammet på GIH. Jag hjälper till som tränare inom skridskoteknik samt föreläser om kost och motivation, som är en oerhört viktig del av min vardag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Elle's Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards